Er bestaan wel wat misvattingen over opruimcoaches. Tijd om er enkele de wereld uit te helpen!

  1. Een opruimcoach neemt zelf beslissingen over de spullen van een klant

    Het is uiteraard niet aan een opruimcoach om te beslissen of iets weg mag of bijgehouden zal worden. Dat gebeurt steeds in samenspraak met de klant zelf.

    Als opruimcoach gaan we soms wel wat vervelende vragen stellen 😉, maar we reiken vooral een methode op maat aan om samen de situatie aan te pakken en het doel van de klant te bereiken!

  2. Een opruimcoach ruimt zelf alles op bij de klant, zonder dat hij/zij daar bij hoeft te zijn

    Alleen zeer uitzonderlijk krijgen we carte blanche van de klant om een ruimte op te ruimen en te organiseren, maar eigenlijk is dat niet de bedoeling.

    Een opruimcoach inhuren betekent samenwerken. Wij geven tips, advies en begeleiding en gaan terwijl samen aan de slag met de klant.

  3. Een opruimcoach is enkel voor ‘rommelige’ mensen

    Ook dat is niet waar. Rommelig zijn of niet is trouwens een kwestie van interpretatie. Sommigen ervaren een ruimte al eerder als ‘rommelig’ dan anderen. Anderen vinden het dan weer ‘gezellig’.

    Soms komen we ergens binnen, waar we op het eerste gezicht niet echt zien voor wat onze hulp wordt ingeschakeld. Iedereen heeft zo wel zijn eigen redenen of verborgen hoekjes en kastjes 😉.

    Soms gaat het ook niet om hulp bij opruimen en organiseren van spullen of papieren en administratie, maar eerder om het organiseren van tijd, advies inzake huishoudelijke routines… Een heel ruim werkgebied dus.

  4. Opruimcoaches zijn duur

    Het kost inderdaad centen om een opruimcoach in te huren, maar die centen zijn zeker de investering waard!

    Dat kan je hier lezen: https://www.opruimcoach-barbara.be/opruimen/besparen-door-op-te-ruimen-meer-centen-minder-stress/.

  5. Een opruimcoach kan alleen helpen bij opruimen

    Een huishouden runnen is een volledige dagtaak op zich, dat is niet altijd vanzelfsprekend. Door bepaalde omstandigheden kan er wel eens chaos ontstaan, ook daarbij kunnen wij als opruimcoach helpen. Het gaat dus niet alleen over opruimen en op orde zetten van bepaalde ruimtes of administratie, maar ook over hulp bij het plannen van (huishoudelijke) taken, een werkbare agenda opstellen, maken van schema’s, planningen en stappenplannen op maat (zoals was- en sorteerschema, weekplanning, eetschema’s, …).

  6. Een opruimcoach steekt niet zelf de handen uit de mouwen

    Als we voor een opruimsessie aan huis komen, steken we uiteraard ook zelf de handen uit de mouwen. Het zou nogal gek zijn mochten we enkel adviseren en begeleiden, terwijl de klant zelf al het werk doet.

    Een goede opruimcoach heeft meestal zelfs een hele werktas bij zich met daarin alles gaande van vuilzakken, een schroevendraaierset en hamer tot enveloppes, sorteermappen en een labelmaker.

  7. Je kan een opruimcoach ook inschakelen bij het ontruimen van woningen

    Uiteraard komen wij graag helpen bij een verhuizing. Maar dan gaat het meer om hulp bij het inpakken van spullen, ontspullen voor de verhuis en opstellen van een verhuisplan.

    Wij gaan geen meubels opkopen en woningen volledig ontruimen, zoals echte verhuisfirma’s soms wel doen.

Zo, hopelijk is het nu wat duidelijker wat een opruimcoach (of professional organizer) niet doet, maar vooral wat we wél doen. En dat is heel wat! Kan je dus wat hulp gebruiken bij het opruimen en organiseren van spullen of administratie of het efficiënter organiseren van jouw tijd? Kijk dan zeker even wat ik voor jou kan doen!

Wil je op de hoogte blijven van mijn laatste tips? Schrijf je dan hier in voor mijn nieuwsbrief.

Ik ga ermee akkoord dat Opruimcoach Barbara mijn persoonlijke gegevens uit dit formulier kan opslaan, verwerken en gebruiken zodat ik de nieuwsbrief kan ontvangen, in overeenstemming met het privacybeleid.
Ik ga ermee akkoord om informatie en aanbiedingen te ontvangen van Opruimcoach Barbara en haar partners.