Het is weer tijd voor goede voornemens voor volgend jaar. Lees deze tips en maak er een fantastisch jaar van!

  1. Maak een weekplanning

    Maak voor iedere week een planning op.
    Stel een realistisch lijstje op van de taken die je die week gedaan wil hebben en verspreid ze over heel de week, probeer niet alles op één dag of in het weekend te doen.
    Kijk daarvoor eerst naar wat jouw prioriteiten zijn. Vergeet daarbij niet tijd voor jezelf in te plannen!
    Zorg zeker dat jouw verplichte afspraken in jouw planning of agenda staan.
    Prop niet alles vol, maar laat ook wat vrije momenten om onverwachte omstandigheden op te vangen.

  2. Leer delegeren en om hulp vragen

    Verdeel de (huishoudelijke) taken en vertrouw de anderen. Laat jouw kinderen zelf opruimen en manlief kan ook gerust eens de afwas doen.
    “Let it go!” zou ijskoningin Elsa zingen :-).

  3. Schoonmaken

    Probeer niet jouw hele huis in één keer schoon te maken, het is ook niet in één keer vuil geworden. Doe het stap voor stap en kamer per kamer. Bijvoorbeeld: maandag kamers opruimen, dinsdag wasdag, woensdag…
    Is dit het jaar waarin jij een huishoudhulp inschakelt om tijd te winnen voor jezelf en jouw familie?

  4. Administratie bijhouden

    Open elke dag je post. Alle post die je binnen de 5 minuten verwerkt krijgt, daar doe je best onmiddellijk het nodige voor. Voilà, dat is dan ook al weer geregeld!
    Probeer elke week een moment in te plannen om de documenten waar nog een actie aan verbonden is die langer dan 5 minuten duurt (zoals betalen, archiveren, lezen…) in orde te brengen.
    Klasseer documenten op één plaats, zo verlies je geen tijd meer met het hele huis te doorzoeken.

  5. Kwali-tijd voor jezelf en je gezin

    Prop niet al jouw vrije tijd vol, maar plan bewust tijd in voor wat belangrijk is.
    Je hoeft niet het ideale gezin te zijn met superleuke activiteiten en fancy uitstappen voor de kinderen. Kinderen zijn in het weekend ook moe, net als wij. Dan kan gewoon thuis zijn en lezen of samen spelen voor hen al fantastisch zijn!

  6. Zorg voor een goede ochtend- en avondroutine

    Hou je ochtendroutine simpel, zodat het haalbaar is en je zal de dag veel fijner kunnen starten!
    Bereid de volgende ochtend/dag ’s avonds al voor. Maak de boekentassen, prepareer de brooddozen, dek de ontbijttafel en leg al kleren klaar.
    Probeer de dag te eindigen met een propere gootsteen. Laadt de vuile afwas in in de afwasmachine en maak je gootsteen even proper, het zal de volgende morgen gegarandeerd een glimlach op je gezicht toveren!

  7. Opruimen

    Gooi weg wat je niet gebruikt of echt niet nodig hebt en geef alles een vaste plaats in huis. Zo vermijd je een dagelijkse zoektocht naar spullen.
    Door op te ruimen creëer je meer ruimte in je hoofd en daardoor zal je je andere goede gewoontes of voornemens, zoals gezonder eten of meer ontspannen, veel makkelijker vol kunnen houden.

  8. Durf ‘nee’ zeggen

    Durf ‘nee’ zeggen tegen spullen en nog meer activiteiten in die al (te) drukke agenda!
    ‘Nee’ zeggen betekent niet altijd iets negatiefs, het kan ook positief zijn: je neemt je verantwoordelijkheid op, je beheert je tijd goed en probeert niet wanhopig je agenda te vullen.
    Het is soms lastig om ‘nee’ te zeggen, maar geloof me, het loont!
    Probeer dit jaar ook wat meer ‘nee’ te zeggen tegen spullen. Probeer minder aan te kopen, het is niet alleen goed voor je budget maar ook voor meer rust en ruimte in je huis!

Wil jij ook tijd en geld uitsparen? Ik kan jou daarbij helpen! Neem hier contact met mij op.

Wil je op de hoogte blijven van mijn laatste tips? Schrijf je dan hier in voor mijn nieuwsbrief.

Ik ga ermee akkoord dat Opruimcoach Barbara mijn persoonlijke gegevens uit dit formulier kan opslaan, verwerken en gebruiken zodat ik de nieuwsbrief kan ontvangen, in overeenstemming met het privacybeleid.
Ik ga ermee akkoord om informatie en aanbiedingen te ontvangen van Opruimcoach Barbara en haar partners.