In mijn vorige blog vatte ik de Konmari-opruimmethode al samen. In deze blog gaan we de verschillende categorieën om op te ruimen wat meer onder de loep nemen.

De beste manier om erachter te komen wat we nodig hebben, is weg te doen wat we niet nodig hebben.

Marie Kondo

  1. Categorie 1: Kleding

    Als je gaat opruimen met de KonMari-methode, dan neem je als eerste jouw kledingkast onder handen.
    Een vaak gehoord remblok bij het opruimen van kledij: “Maar ik ga nog afvallen”. Herkenbaar?
    Toch blijft bij de Konmari-methode hetzelfde mantra gelden: “Does it spark joy?”.
    Word je blij van dat kledingstuk, dan hou je het bij. Word je er niet blij van, dat mag het weg.

    Tip: Moet je vaak een extra drempel over om dure kledij weg te doen? Hou dan in je achterhoofd dat het geld toch al uitgegeven is.

    Bij kleding opruimen is de volgorde: bovenkleding, onderkleding, kleding die moet hangen, sokken, ondergoed, handtassen en dergelijke, accessoires (sjaals, ceinturen, hoeden en dergelijke), kleding voor speciale aangelegenheden (zwemkleding, uniformen  en dergelijke), schoenen.

    De Konmari-methode om kleding op te bergen en op te vouwen
    :
     Stel je voor hoe je lade er uit zal zien als hij klaar is.
     Berg kledij verticaal op.
     Maak een rechthoek en vouw deze in 2 of 3. Je vouwt zo veel keer tot het kledingstuk rechtopstaand net zo hoog is als de lade of het mandje waar het in moet komen.
     Hang kleren die er uit zien alsof ze liever hangen op.
    Hang daarbij de kleren uit dezelfde categorie naast elkaar op een manier zodat ze rechts omhoog gaan. Zware artikelen (zwaarder materiaal en/of donkere kleuren) horen links en lichte artikelen rechts.
    De aangeraden volgorde is: jassen > jurken >  colberts > broeken > rokken > blouses en binnen deze categorieën van zwaar naar licht.

  2. Categorie 2: Boeken

    Neem alle boeken uit de kast! Laat elk boek door jouw handen gaan en ga niet gewoon al jouw boeken scannen terwijl ze nog in de kast zitten.

    Deel boeken op in deze vier categorieën:
    – algemeen (voor plezier)
    – praktisch (bijvoorbeeld kookboeken en naslagwerken)
    – visueel (bijvoorbeeld fotoboeken)
    – tijdschriften
    En ga dan aan de slag per subcategorie. Word jij nog blij van dat bepaald boek?

    Tip: Ga tijdens het opruimen niet lezen in de boeken!

    Wees tijdens het opruimmoment eerlijk tegenover jezelf. Je zal waarschijnlijk maar weinig boeken herlezen. Hou dus enkel de boeken bij waar je echt van houdt.

  3. Categorie 3: Papieren

    Vuistregel bij het opruimen van papieren en administratie bij de KonMari-methode: alles mag weg!

    Behalve wat je echt moet bijhouden:
    1.      Papieren waar je nog iets mee moet doen
    2.      Tijdelijk bij te houden papieren (bijvoorbeeld in verband met de belastingen)
    3.      Altijd bij te houden papieren (bijvoorbeeld een diploma)

    Tip: Bewaar papieren niet in een ringmap. Als opruimcoach zie je vaak mooie mappen met fraai gekleurde schutbladen, met daarnaast… jawel, alle papieren op een stapel.
    Hoe komt dat? Je moet te veel handelingen stellen om de papieren in de ringmappen te steken, dus is het eenvoudiger om ze er gewoon naast te leggen. Hou jou opbergsysteem dus eenvoudig, zodat je de papieren vanzelf onmiddellijk opbergt op de juiste plaats.

  4. Categorie 4: Komono (= allerlei of restcategorie)

    Pak in deze volgorde volgende subcategorieën aan:
    – CD’s en DVD’s
    – huidverzorgingsproducten en make-up
    – accessoires
    – waardevolle spullen (paspoort, creditcards…)
    – elektronische apparaten en instrumenten (inclusief snoeren)
    – huishoudelijke hulpmiddelen (briefpapier, schrijfgerei, naaigerei, enzovoort)
    – huishoudelijke middelen (medicijnen, schoonmaakmiddelen, papieren zakdoekjes…)
    – keukengerei en voedsel
    – overige (bijvoorbeeld hobbyspullen, speelgoed…)

    Opnieuw ga je je per subcategorie voor elk voorwerp gaan afvragen: “Does it spark joy?”.

  5. Spullen met emotionele waarde

    Spullen met emotionele waarde zijn het moeilijkst om weg te doen. Vandaar dat deze categorie pas op het einde komt, zodat je tegen dan al wat geoefend bent in het afscheid nemen van spullen.
    Hou tijdens het opruimen in jouw achterhoofd dat echt dierbare herinneringen nooit zullen verdwijnen, ook al doe je de spullen die erbij horen weg. Herinneringen zitten in jou, niet in spullen.
    Hou als motivatie in het achterhoofd dat je deze spullen na het opruimen een mooie plaats kan geven die ze verdienen.
    We leven in het ‘nu’. Stel je dan ook telkens de vraag: word ik hier blij van?
    Hou jezelf ook niet voor de gek. Spullen verhuizen en opslaan bij familie is niet weggooien. Die dozen zal je ook daar niet meer open doen.
    Ook het opruimen van foto’s valt onder deze categorie. Doe deze categorie pas helemaal op het einde. Vind je tijdens het opruimproces foto’s? Leg deze dan telkens op een vaste plek en pak alle foto’s op het einde in één keer aan. Hou enkel foto’s bij die je blij maken.
    Tip: Als je foto’s gaat sorteren, hou dan een vooraf bepaald beperkt aantal foto’s per reis of per dag van die reis bij (bijvoorbeeld 5 per dag van een speciale reis).

Je echte leve begint nadat je je huis hebt opgeruimd.

Marie Kondo

Opruimen lijkt simpel en dat is het ook! Of je nu deze KonMari-methode of een andere methode gebruikt, opruimen geeft rust en maakt gelukkig. Wil jij graag aan de slag gaan met wat hulp? Contacteer mij dan!


Bron: Opgeruimd! – Marie Kondo

Wil je op de hoogte blijven van mijn laatste tips? Schrijf je dan hier in voor mijn nieuwsbrief.

Ik ga ermee akkoord dat Opruimcoach Barbara mijn persoonlijke gegevens uit dit formulier kan opslaan, verwerken en gebruiken zodat ik de nieuwsbrief kan ontvangen, in overeenstemming met het privacybeleid.
Ik ga ermee akkoord om informatie en aanbiedingen te ontvangen van Opruimcoach Barbara en haar partners.