Het besmettelijke coronavirus doet deze dagen de ronde, dus moeten we allemaal zo veel mogelijk het contact met anderen beperken en afstand houden. Op die manier kunnen we onze gezondheid en die van anderen beschermen.

Dat is heel belangrijk, maar hoe overleef je nu zo’n ‘quasi – lock down’?

  1. Kleed je ’s ochtends aan en doe stevige schoenen aan

    Doe alsof het een normale (werk)dag is. Blijf niet heel de dag in jouw pyjama rondlopen.
    Door je aan te kleden en schoenen aan te trekken, geef je je lichaam het signaal dat de dag begonnen is.
    Als je dat niet doet, zal heel de dag één langgerekte brei worden en weet jouw lichaam binnen de kortste keren niet meer wanneer het nu tijd is voor ontspanning of om productief te zijn.

    Door je gewone dagritme te behouden zal deze moeilijke periode ook sneller voorbij lijken te gaan. En nadien kan je je gemakkelijker terug aanpassen aan het ‘normale’ leven.

  2. Zorg voor structuur en een vast ritme (zeker voor kinderen)

    Hou zo veel mogelijk de structuur aan die je had vóór de corona-maatregelen. Deel je dag op dezelfde manier in. Jouw dagelijkse gewoontes zullen je een houvast bieden.

    Plan bewust eetmomenten in op dezelfde tijdstippen als voordien en ga op tijd slapen. Probeer je gewoonlijke bioritme dus zo veel mogelijk te bewaren.

    Voor kinderen kan je eventueel overleggen met hun leerkracht hoe hun dag er op school ongeveer uit zag, zodat je dat ook thuis wat kan volgen. Zeker voor hen is het nu enorm belangrijk om een vaste structuur en ritme aan te houden. Kleed hen ’s ochtends zeker ook aan.

    Voor mijn kleuter thuis heb ik een dagschema gemaakt met afbeeldingen. Dat was eigenlijk heel snel klaar. En mijn dochter vindt het fantastisch dat ze de wasknijper kan verplaatsen naar de volgende activiteit en zo haar dag kan volgen.
    Zeker als je nu moet thuiswerken is een goede planning en werkschema belangrijk:
    – Maak afspraken met huisgenoten. Wanneer werk jij? Wanneer heb je pauze? Wanneer kunnen ze jou wel of niet even storen?
    – Zorg ook voor een duidelijke scheiding tussen privé en werk. Wanneer begint en eindigt de werktijd? Vervang jouw verplaatsing van en naar het werk bijvoorbeeld door een wandeling, zo trek je duidelijk de grens en heb je meteen je noodzakelijke beweging.
    – Sla zeker geen pauzes en eetmomenten over als je die op het werk ook zou hebben. Bel op traditionele pauzemomenten ook stiekem eens met die collega waar je altijd mee kan roddelen 😉.

  3. Probeer sociale contacten te onderhouden

    Door de afstand die we moeten houden van elkaar en het verbod op niet-essentiële verplaatsingen is het best moeilijk om onze sociale contacten te behouden.
    Probeer creatief te zijn! Er zijn heel wat mogelijkheden online, maar ook een gewone brief kan wel eens leuk zijn!

    Het is nu belangrijk om verbonden te blijven met elkaar, op welke manier dan ook. Praten kan ervoor zorgen dat je jouw angst of stress even kan uiten of je gedachten er eens van kan afzetten (eindelijk eens een goeie reden om over het weer te praten!).

  4. Zorg voor voldoende beweging

    Beweging zorgt er voor dat onze mentale ‘mindset’ ok blijft. Dat is heel belangrijk in deze tijden.  En natuurlijk heeft onze fysieke gezondheid ook baat bij beweging.
    Wetenschappers en artsen hebben zelfs opgeroepen om te blijven sporten. Hier kan je hun 10 praktische richtlijnen nalezen.
    Ook vitamine D is hoe dan ook belangrijk in deze periode van het jaar, los van het corona-virus.

  5. Focus op het positieve!

    Laat je niet te veel meeslepen door de media. Op sociale media en op tv gaat het heel vaak over het corona-virus, de maatregelen en de gevolgen daarvan. Soms is het ook eens goed om op de stop-knop te duwen!
    Gun jezelf rust en maak ook ruimte voor andere zaken.

    We hebben vaak de neiging om constant het allerlaatste nieuws te willen opvolgen. Maar pauzes daarin zijn momenteel erg belangrijk voor jouw mentale gezondheid. Kies er bijvoorbeeld bewust voor om enkel naar het journaal ’s avonds te kijken om op de hoogte te blijven.

    Denk eens na over hobby’s die je vroeger had maar die je uit het oog verloren bent. Probeer de dingen die je thuis kan doen nog eens uit. Probeer de focus te leggen op de positieve dingen die nog wel kunnen.

  6. Hebben we nu meer tijd om allerlei klusjes en taakjes te doen?

    Laat niemand je wijs maken dat het nu het moment is om al die uitgestelde klusjes te doen of om jouw hele huis op te ruimen…
    Vergeet niet dat wie thuis werkt enkel de tijd voor de verplaatsing van en naar het werk uitspaart, maar daarnaast vaak wel heel de dag moet zorgen voor de kinderen. Na zo’n dag heb je je rust dubbel en dik verdiend!
    Ook voor mensen die momenteel even zonder werk thuis zitten of thuiswerken zonder kinderen blijft de boodschap: zorg voor jezelf! Je mag niet onderschatten wat er de laatste tijd allemaal op ons afkomt van onzekerheid en informatie (die ons vaak ook nog zorgen baart)! Dat geeft een mentale impact, waardoor we meer tijd moeten besteden aan me-time. Maar als je toch tijd hebt, mag opruimen natuurlijk nog steeds 😉.

    Doe die klusjes in het weekend. Als je op kantoor gaat werken moet je die toch ook in het weekend plannen? Nu kan het zelfs nog gemakkelijker: er is toch niets te doen.

Het belangrijkste nu is zorgen voor jezelf en voor jouw naasten. Die afwas die een dagje langer blijft staan is niet belangrijker dan jouw fysieke en mentale gezondheid, toch?

Wil je graag hulp om wat meer ritme en structuur in jouw ‘corona-lock-down’-dagen te krijgen? Contacteer mij dan hier! Gezien ik geen hulp aan huis kan bieden, doe ik dat vanaf nu ook via een online adviesgesprek. Wil je hier meer info over? Stuur mij een berichtje via het contactformulier!

Probeer ook eens nieuwe dingen waar je anders niet toe zou komen. Wou je al een tijdje meer structuur in je leven brengen? Dit is het moment. Probeer de focus te leggen op de positieve dingen die nog wel kunnen.
Misschien kan mijn nieuw programma met routines jou wel verder helpen. 12 weken lang help ik te zorgen voor routine in jouw huishouden. Iedere week stuur ik jou een opdracht per mail om nieuwe routines en gewoontes aan te leren om jouw leven, huis en hoofd terug op orde te krijgen.
Inschrijven kan hier.

Wil je op de hoogte blijven van mijn laatste tips? Schrijf je dan hier in voor mijn nieuwsbrief.

Ik ga ermee akkoord dat Opruimcoach Barbara mijn persoonlijke gegevens uit dit formulier kan opslaan, verwerken en gebruiken zodat ik de nieuwsbrief kan ontvangen, in overeenstemming met het privacybeleid.
Ik ga ermee akkoord om informatie en aanbiedingen te ontvangen van Opruimcoach Barbara en haar partners.