Volg dit stappenplan en zet weer een stapje dichter naar een opgeruimd en net huis!

  1. Stap 0: ontspullen

    Vooraf vraag je je best even af of jouw huis wel opgeruimd en georganiseerd genoeg is.
    Te veel spullen in huis of spullen die rondslingeren, maken het schoonmaken vaak lastig waardoor je er tegenop gaat zien en het schoonmaken waarschijnlijk alsmaar gaat uitstellen.
    Stap 0 is dus eigenlijk: ontspullen en alles een vaste plek geven (in die volgorde ;-)).

    “If you want to clean less, you need less to clean!”
     
    Maak een onderscheid tussen jouw wekelijks schoonmaakrooster en de huishoudelijke taken die minder frequent moeten gebeuren. Stel daarvoor twee aparte schema’s op.
    Je zou bijvoorbeeld een wekelijks schoonmaakrooster of maandelijks schoonmaakrooster met zones kunnen opstellen.
    En een huishoudschema met daarop de huishoudelijke taken die pas om de 3 of 6 maanden moeten gebeuren.
    Eventueel kan je op jouw schoonmaakrooster op een vaste dag “taakje van de week” opnemen en dan een taakje doen van op jouw huishoudschema.

  2. Stap 1: maak een overzicht

    Ga naar elke ruimte in jouw huis en noteer welke huishoudelijke taken in die ruimte moeten gebeuren.
    Noteer niet alle taken op de lijst. Taken die nu al een gewoonte zijn (bv. aanrecht schoonmaken na gebruik, de tafel afruimen…) noteer je niet. Anders wordt het een te lange lijst en gaan we weer uitstelgedrag vertonen. Vraag jezelf dus af waar jouw prioriteiten liggen.
    Een schoonmaakrooster en huishoudschema opstellen is maatwerk. Sommigen hebben kinderen, andere niet. Sommigen werken voltijds, anderen deeltijds. Sommigen hebben gordijnen die af en toe gereinigd moeten worden, andere niet. Sommigen hebben 2 slaapkamers, andere hebben er 3.
    Dus neem pen en papier en ga aan de slag!

  3. Stap 2: bepaal hoe vaak taken moeten gebeuren

    Bepaal hoe frequent de taken op jouw lijstje moeten gebeuren.
    Let op: herhaal taken niet te frequent anders wordt het te veel werk en zal je de taken waarschijnlijk weer uitstellen.
    Minder frequent en doenbaar = beter.
    Onthou: vooruitgang is beter dan perfectie!

    “Beter iets schoonmaken, dan niets schoonmaken”

  4. Stap 3: schoonmaakrooster in detail opstellen

    Het schoonmaakrooster gaan we in deze stap gedetailleerder opstellen.
    Deel jouw huis op in zones en bepaal dan een vaste dag of vaste week in de maand waarin je die zone gaat schoonmaken.
    Hou daarbij rekening met jouw drukke dagen waarop je niet veel tijd hebt.
    Spreid de schoonmaaktaken niet te veel, gun jezelf ook een paar vrije dagen!
    Daarna zet je jouw schoonmaakmomenten in jouw planning.

  5. Op papier of digitaal?

    Werk je liever op papier? Doe dat dan zeker!
    Je kan jouw schoonmaakrooster ook lamineren en dan iedere week met een whiteboard-stift afvinken wat je al gedaan hebt. Zo moet je jouw schema niet iedere week opnieuw neerschrijven of afdrukken.
    Er bestaan ook apps om jou te helpen bij het schoonmaken. Probeer misschien eens deze uit:
    * Huishouden app
    * Tody – Smarter Cleaning
    * Cozi Family Organizer
    * Clean my house
    Laat mij zeker weten welke app jij gebruikt!

  6. Extra tips

    * Soms is het niet zo evident om in ons drukke leven tijd te maken voor ons huishouden.
    Durf daarom om hulp vragen bij het schoonmaken of doen van huishoudelijke taken. Dat hoeft zelfs niet bij de taken zelf te zijn, maar bijvoorbeeld om even op de kinderen te passen, de hond even uit te laten… terwijl jij aan de slag gaat.
    Ook jouw partner, kinderen of misschien wel een poetshulp kunnen jou helpen. Durf daar zeker over te spreken als je voelt dat het te veel is voor jou.
     
    * Merk je dat je altijd maar die huishoudelijke taken blijft uitstellen?
    Misschien staat er wel te veel op jouw schema of lijstje…
    Schrap dan een paar dingen of doe ze minder frequent. Of misschien wil je jouw huis wel te perfect op orde? Goed is goed genoeg!
    Geef jezelf ook de vrijheid om af te wijken van jouw strak schoonmaak- of huishoudschema. Het kan zijn dat je eens ziek bent of het drukker hebt dan gewoonlijk. Forceer je dan niet om toch alles spic en span te hebben.
    Maak alleen schoon wat echt schoongemaakt moet worden. Wil je het te perfect en iedere keer strak in het ritme jouw huishoudschema volgen? Dat kan er toe leiden dat je het op de duur gewoon opgeeft en er niets meer gebeurt. En dat is nu ook weer niet de bedoeling!
     
    * Schakel tijdens het schoonmaken of het doen van huishoudelijke taken alle afleidingen uit, zoals jouw smartphone.
    Jouw huishoudelijke taken zullen veel sneller gedaan zijn!
    Maak het schoonmaken leuk: zet een muziekje op en ga er voor!
    Zorg ook voor een beloning voor na het schoonmaken of een huishoudelijke taak.
    Neem de tijd om schoon te maken. Zorg dat het voltooien van huishoudelijke taken geen stress oplevert. Is het de ene week iets minder afgewerkt dan de andere, dan is dat ook gewoon zo!

Toch nog een extra duwtje in de rug nodig om jouw huis opgeruimd en netjes te houden?
Geraak je niet of moeilijk voorbij stap 0? Contacteer mij dan!
Of volg mijn routineprogramma voor meer routine en structuur in jouw huis(houden) en leven!

Wil je op de hoogte blijven van mijn laatste tips? Schrijf je dan hier in voor mijn nieuwsbrief.

Ik ga ermee akkoord dat Opruimcoach Barbara mijn persoonlijke gegevens uit dit formulier kan opslaan, verwerken en gebruiken zodat ik de nieuwsbrief kan ontvangen, in overeenstemming met het privacybeleid.
Ik ga ermee akkoord om informatie en aanbiedingen te ontvangen van Opruimcoach Barbara en haar partners.