- Planning, planning, planning… en nog eens planning
Stel een checklist op. Noteer wat er allemaal moet gebeuren.
Bepaal dan wanneer wat moet gebeuren. Wat moet er eerst? Zo kan je je checklist onderverdelen in bijvoorbeeld volgende categorieën: 2 maand voordien, 1 maand voordien, 1 week voordien, de dag voordien, de dag zelf, de week nadien.
Daarna zet je die taken ook in jouw planning of agenda, zodat je niet over het hoofd ziet.
Wil jij een gratis verhuischecklist? Download ze hier!
Een goede planning of checklist is belangrijk. Vergeet niet dat het normale leven ook nog door gaat. Op sommige momenten ga je het misschien drukker hebben en dan heb je minder tijd om met jouw verhuis bezig te zijn. Begin dus zeker op tijd!
Hou een notitieboekje bij de hand: zo kan je alles waar je aan denkt in verband met de verhuis noteren en vergeet je niets.
Wil je graag andere routines en gewoontes in jouw nieuwe huis? Denk daar dan op voorhand over na. Misschien wil je wel een handigere plaats voor jouw handtassen, zodat je niet steeds gewoon dezelfde gebruikt? Misschien wil je alles een betere plaats geven, zodat de ochtendspits thuis wat vlotter verloopt? Of wil je een beter systeem om de was te sorteren en te doen?
Aarzel zeker niet om de hulp van een professional in te schakelen hiervoor! Ik kan jou daarbij zeker helpen! Een nieuw huis en een eenvoudiger leven. Wie wil dat nu niet? - Wil je zo weinig mogelijk spullen verhuizen?
Neem niet alles mee! Begin op voorhand al met ontspullen: focus op wat je meeneemt voor jouw nieuwe start, niet op wat je weg gooit.
Heb je geen tijd om op voorhand te ontspullen? Minimaliseren kan ook nog na de verhuis: laat alles in de dozen zitten en pak enkel uit wat je echt nodig hebt. Na een paar maand kan je de rest van de inhoud van de dozen eens kritisch bekijken en kan hetgeen je niet gebruikt hebt misschien weg. - Start op tijd met inpakken
Begin ruim op voorhand met inpakken. Zo hoef je niet alles snel-snel in te pakken en kan je eerst nog door jouw spullen gaan om te kijken wat er weg kan. Minder stress dus!
Pak in wat al ingepakt kan worden, bijvoorbeeld seizoensgerief, feestversiering, fotoalbums - Werk met labels, kleuren…
Label de verhuisdozen: in welke ruimte moeten ze komen en wat zit er in de doos?
Of je kan werken met een kleur per ruimte. Of een combinatie van beide.
Je zou zelfs kunnen gaan specifiëren in welke kast in die ruimte de spullen moeten komen. - Inpaktips
– Laat de kledij op kapstokken, bindt die bij elkaar en doe er een vuilzak rond. Zo kan je de kledij makkelijk in- en uitpakken.
Wij hadden voor onze verhuis dit rek gekocht. Het rek staat op wieltjes, dus is gemakkelijk te verplaatsen. En je kan er alles voorlopig ophangen tot jouw kleerkast in elkaar zit. Het kost niet veel en is geen verloren geld. Het rek dient bij ons nu om de winter- of zomerjassen op te hangen, zodat de kapstok in de hal niet te vol hangt.
– Pak servies in met handdoeken. Gebruik wel niet alle handdoeken. Zo kan je er snel één terug vinden als je er één nodig hebt wanneer nog niet alles is uitgepakt.
– Steek boeken in rolkoffers
– Haal je meubels uit elkaar? Hou de schroeven dan bij elkaar in bijvoorbeeld vershoudzakjes en label die zakjes.
– Zorg voor een doos of tas met spullen voor de eerste dag! - Maar vooral…
– Zorg voor jezelf en probeer te genieten van de nieuwe start. Hou dat doel goed voor ogen!
Zorg dat je op tijd eet en drinkt en neem voldoende rust. Niemand heeft iets aan jou wanneer je op het verhuismoment uitgeput, oververmoeid of ziek bent.
– Durf om hulp vragen: niet alleen van familie en vrienden, maar misschien is een verhuisfirma of een professional organizer/opruimcoach ook een goed idee?